Przepuklina Przepuklina

PRZEPUKLINA  MOŻE POWSTAWAĆ W RÓŻNYCH LOKALIZACJACH:

Przepuklina pachwinowa prosta jest spowodowana osłabieniem mięśni brzucha oraz powięzi brzusznej, nie przechodzi przez kanał pachwinowy. Jej odmianą jest przepuklina udowa, która występuje częściej u kobiet. Schorzenie to objawia się przemieszczeniem narządów jamy brzusznej przez kanał udowy na górną oraz przyśrodkową część uda. Ten rodzaj przepukliny, jeśli jest nieleczony często ulega uwięźnięciu

Przepuklina pachwinowa skośna przechodzi przez kanał pachwinowy aż do moszny w tzw. pierścieniu pachwinowym powierzchownym. Jej odmianą jest przepuklina mosznowa, która może przybierać bardzo duże rozmiary

Przepuklina pępkowa spowodowana jest przemieszczeniem się elementów jamy brzusznej (przede wszystkim otrzewnej i pętli jelita) pod skórą. Jedynym sposobem na usunięcie przepukliny pępkowej jest leczenie operacyjne.

WSKAZANIA DO OPERACYJNEGO LECZENIA PRZEPUKLINY

• przewlekły ból, uczucie pieczenia lub ciągnięcia i ucisku w okolicach worka przepuklinowego
  • promieniujący ból spowodowany wysiłkiem fizycznym, kaszlem lub inną czynnością przy której działają mięśnie tak zwanej tłoczni brzusznej

PROCEDURY KWALIFIKACYJNE DO ZABIEGU

• Podczas wizyty kwalifikacyjnej na podstawie występujących u pacjenta objawów, wyników badań oraz ogólnego stanu zdrowia podejmuje się decyzję o metodzie zabiegowej
  • Jeśli pacjent cierpi przewlekle na inne choroby, należy skonsultować się z odpowiednimi specjalistami aby wykluczyć przeciwwskazania do zabiegu
  • Lekarz zleca badania jakie powinny być wykonane przed planowaną operacją

PROCEDURY PRZED ZABIEGIEM

• Należy wykonać niezbędne badania krwi, m.in.morfologię, grupę krwi, układ krzepnięcia, elektrolity, glukozę, kreatyninę, antygen Hbs oraz przeciwciała Anty-HCV
  • Wymagana jest konsultacja co do leków przyjmowanych przez pacjenta i ewentualna zmiana ich dawkowania
  • Pacjent w dniu zabiegu powinien pozostać na czczo

PROCEDURY ZABIEGOWE

• Zabieg przepukliny pachwinowej odbywa się z znieczuleniu miejscowym inaczej odkręgosłupowym czy też podpajęczynówkowym
  • Zabieg przepukliny pępkowej natomiast w znieczuleniu ogólnym.
  • Zaopatrzenie przepukliny polega na wszyciu w powłoki brzuszne siatki z tworzywa sztucznego. Ma to uniemożliwić przemieszczanie się narządów jamy brzusznej i zapobiegać nawrotom togo schorzenia.

PROCEDURY PO ZABIEGU

Pacjent w okresie rekonwalescencji po zabiegu powinien pamiętać o kilku zasadach:

• Przez około miesiąc po operacji należy ograniczyć do minimum wysiłek fizyczny
  • Należy dbać o ranę i przemywać ją środkami do dezynfekcji np. Octeniseptem

Lekarze operujący

lek. med. Krzysztof Miarzyński
Specjalista chirurgii ogólnej
dr n. med. Błażej Ciesielczyk
Specjalista chirurgii ogólnej i traumatologii narządu ruchu