Gabinet pulmonologiczny

Pulmonologia to dziedzina medycyny zajmująca się chorobami płuc. Do specjalisty pulmonologa w naszej klinice możecie Państwo zgłosić się z takimi chorobami i dolegliwościami układu oddechowego jak :

• astma oskrzelowa
  • świsty
  • duszności
  • ucisk w klatce
  • napadowy kaszel
  • alergie
  • gruźlica
  • obturacyjny bezdech podczas snu (OBpS)
  • przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP)
  • mukowiscydoza
  • rozstrzenie oskrzeli
  • rak płuc
  • pylica płuc
  • śródmiąższowe choroby płuc
  • zapalenie oskrzeli
  • zapalenie płuc
  • pylica płuc
  • sarkoidoza

Podstawowym badaniem wykonywanym w gabinecie pulmonologa jest badanie spirometryczne z próbą rozkurczową.

W klinice można także wykonać podstawowe i specjalistyczne badania krwi.

Podczas wizyty lekarz pulmonolog :

• przeprowadzi pogłębiony wywiad celem rozpoznania choroby układu oddechowego
  • zleci odpowiednie badania diagnostyczne i kontrolne
  • zaplanuje leczenie
  • w razie konieczności skieruje do szpitala

Badanie spirometryczne

SPIROMETRIA to badanie płuc dzięki, któremu można ocenić pracę i pojemność płuc. Badanie jest bezbolesne i nie wymaga specjalnego przygotowania się Pacjenta. Natomiast badanie nie może być wykonywane tuż po wysiłku fizycznym, spożyciu alkoholu, spożyciu obfitego posiłku oraz po wcześniejszym paleniu papierosów.

Badanie wykonywane jest za pomocą jednorazowego plastikowego ustnika do którego pacjent robi kilka wolnych i spokojnych oddechów, a następnie biorąc głęboki oddech wydmuchuje jak najdłużej i najmocniej powietrze.

Badanie spirometryczne mierzy kilka parametrów. Do najbardziej istotnych należą:

• natężona pojemność życiowa (FVC) czyli maksymalna ilość powietrza, którą wydmuchuje człowiek z płuc po nabraniu głębokiego oddechu
  • nasilona pierwszosekundowa objętość wydechowa (FEVI) czyli ilość powietrza, którą człowiek wydmuchuje podczas pierwszej sekundy
  • szczytowy przepływ wydechowy (PEF) czyli największy przepływ powietrza przez płuca, który człowiek uzyskuje podczas wydechu

Celem badania spirometrycznego jest diagnoza zaburzeń czynnościowych układu oddechowego. Zalecana jest dla osób palących jak również dla osób uprawiających czynnie sport.

lek. med. Marzena Czubak
Specjalista Pulmonolog , Specjalista chorób wewnętrznych